Mosselrace

23 - 25 september

Na een periode aan de wal met de kinderen nu een weekend op de boot. Voor het eerst gaan we mee doen met de Mosselrace, een wedstrijd voor ligplaatshouders in Stellendam. Vrijdag doen we niet veel meer dan de boot weer een beetje inrichten.

Zaterdag is het mooi weer, 's ochtends halen we onze instructies op. De starttijden worden bepaald op basis van de GPH, voor ons 668, dat wil zeggen dat we 668 seconden over een mijl doen als we een rondje rond eiland zouden varen. Volgens de Noordzee Club website tenminste. Met die snelheid horen we bij de laatste starters.

Mosselrace. Er is vrijwel geen wind, dus het wordt drijven. Als je dan ook nog hoog aan de wind probeert te lopen met een midzwaardjacht, dan lig je al snel ver achter. Na een aantal rondjes drijven wordt de wedstrijd voortijdig gestopt. We eindigen op plaats 22 van 24, het is duidelijk dat we nog wat te leren hebben. Na afloop een borrel met lekkere mosselen, dan is alles weer goed.

Zondag varen we een rondje Haringvliet, er is dan met 8 knopen meer wind, net genoeg om een rondje Tien Gemeten te kunnen doen.

Toch nog zomer?

29 september - 3 oktober

We gaan een lang weekend naar de boot, de voorspelling is dat het een mooi nazomer weekend wordt. We liggen om een uur op een boei voor de Quackgors bij Hellevoetsluis. Het is ruim 25 graden, een mooie zomerdag om nog even niks te doen en van te genieten.

Containerschip in de Maasmond. Vrijdag gaan we naar Scheveningen, het tij is gunstig om in de ochtend te vertrekken. Om tien uur zijn we door de sluis en op het Slijkgat. Er is vrijwel geen wind, maar hebben de tijd dus laten ons drijven. Om de Maasgeul over te steken zetten we motor even aan, we zijn daar na drie uur drijven. Onderweg naar Schevingen hebben we nog een verzetje: we pikken een ballon op voor de kusts bij Monster, 52.02.64N/4.04.66O. De ballon is losgelaten ter gelegenheid van de officiële opening van basisschool Het Palet uit Bergen op Zoom. We hebben later nog gekeken of "onze" ballon de winnende was, maar dat niet meer gevonden.

Om half vier liggen we in de haven, en even na zeven uur zitten we in de tram op weg naar Wateringen voor een verjaardag. Dat is weer eens een andere tocht. 's Avonds laat terug delen we de tram met controleurs en dronken jongelui.

Water en zee. Zaterdag ochtend komt een nichtje met haar vriend kijen op de boot, leuk. Om uur zijn we weer op zee, het is heel mooi. Zon en water en nevel en warm, alles in elkaar over. Eerst op de motor langs de Maasgeul, en dan komt er een heel klein beetje wind. We volgen het recept van de heenreis: motor uit, zeilen op, en drijven. Het zeilen duurt niet zo lang, de wind is snel weer weg. Maar het drijven houden we langer vol. We zijn niet de enige, om ons heen genieten nog meer bootjes van de stilte op zee. Om 4 uur zetten we motor aan om naar de sluis te varen.

Bij de sluis worden we door de duane gecontroleerd. Het gaat hen vooral om de BTW, we hebben de aankoopbon bij ons, dus het is allemaal geen probleem. We informeren ook nog even naar de "rode diesel", hoe dat nu zit. Dat mag dus echt niet, ook niet als je tankt op Guernsey. Voor zeven uur liggen we weer voor anker bij Hellevoetsluis.

Maandag is nog een bonus vrije dag, het is dan Leids ontzet, het kantoor is gesloten. De zon is nu niet meer alleen, de wolkjes zijn terug. Het weer gaat veranderen en wij gaan weer poetsen.

Winterklaar

oktober

Oktober brengt nog meer mooie dagen, het is dan altijd moeilijk om te besluiten wat je moet doen: nog gaan varen of de boot met mooi weer aftuigen. We besluiten tot het laatste. De zeilen gaan weer richting zeilmaker voor controle en winterberging, de tank vol diesel, en de watertank juist helemaal leeg.