Rendsburg, Kieler Kanaal

Het is zomer geworden. We zijn inmiddels een paar dagen motoren verder in Rendsburg aangekomen.  Vanuit Rendsburg is Jason vandaag op de trein naar huis gestapt. Zijn vakantie zit er al weer op.  Een overzichtje van de afgelopen dagen.

Het vorige verslag hield op in Spiekeroog, het één na laatste Duitse Waddeneiland voor de Elbe.
Spiekeroog is autovrij, de enige benzine auto’s die ik heb gezien waren die van de Rettungsdiensten. Een oude Unimog. Verder rijden er elektrische karretjes met bagagekarren van de veerboot naar de hotels en pensions.  Een beetje zoals op vliegvelden.

De mensen zijn er vroeg actief, de supermarkt en bakker gaan om 7 uur open. Mooie tijd om boodschappen en een vogelrondje te combineren terwijl de bemanning nog slaapt. Het vogelrondje levert een mooie foto van een velduil,
voor mij weer een nieuwe soort.

DSC_2468 Met Puzzle op de Wadden

We vertrekken van Spiekeroog richting Elbe halverwege de ebstroom, met 10 knopen het zeegat uit. Dat is altijd leuk! Meestal krijg je daarna stroom tegen, maar de stroom uit de Wezer is meer een zij-stroom. We kunnen met 7 knopen naar de Elbe motoren.
Op de Elbe hebben we gek genoeg stroom tegen, terwijl de vloed wel loopt. Blijkbaar is er een tegenstroom langs de zandbanken. Heel raar. Als we halverwege het tij aankomen is er nog steeds amper stroom mee. Wel iets om te onthouden voor de terugweg. Af en toe passeert een vrachtschip, maar heel druk is het niet op de Elbe. De kruising  met de Wezer was drukker deze keer.

DSC_2589 Containerschip op de Elbe

De bestemming Cuxhaven heeft de naam een lelijke stad te zijn. Als we na het eten nog een rondje lopen vinden we dat het erg meevalt, het is een badplaats met zeker ook mooie huizen. Geen antiek centrum, maar wel een levendig gras-strand met een bonte verzameling stoelen. Misschien heeft de beleving “lelijke stad” ook te maken met het feit dat zeilers hier met harde wind wachten op beter weer. Nu is het warm en windstil.

DSC_2609 Strandstoelen bij Cuxhaven

De volgende ochtend vertrekken we met vloed naar Brunsbüttel, ruim een uur voor hoogwater. Het motregent. Nu hebben we wel 2 tot 3 knopen stroom mee, we zijn in krap twee uur bij de sluizen. Daar aangekomen melden we ons zoals de gidsjes dat aanraden, maar we krijgen geen reactie van de post. Na drie keer geven we het op. Jachtjes moeten reageren op de lichten, ze maken daar geen marifoon woorden aan vuil. Het gaat wel snel, na 10 minuten knippert het witte licht en mogen we de havenkom in. De sluis heeft lage drijvende steigers in de sluiskom, heel handig eigenlijk. En best of all: als we het kanaal opvaren is de zon doorgekomen.

DSC02268 Kieler Kanaal

We varen naar Rendsburg, dat is 65 kilometer op de motor door het kanaal. We zien veel jachten, maar niet veel zeeschepen. Het mooiste van het kanaal zijn de bruggen, verder is het een lang meest recht stuk langs een bebost pad. Jason en ik wisselen het sturen af. Om het interessant te maken schiet er af en toe een pontje voor ons langs.

DSC_2638 Kieler Kanaal

Rendsburg is een klein stadje aan de Obereidersee, een heeeele kleine See, als zijtakje van de rivier.
Waarschijnlijk was het vroeger een wat breder stuk in de Eider, die hier een groot stuk langs het kanaal loopt.
Volgens de gidsjes is Rendsburg een leuk oud stadje, maar wij vinden het wat tegenvallen. Er zijn inderdaad een paar oude straatjes met een mix van oude (vakwerk) en nieuwe panden, maar erg bijzonder is het niet. Op het oude marktpleintje zijn nu terrasjes, daar hebben we lekker buiten gegeten bij de Italiaan. Het station is zo’n 10 minuten lopen van de jachthaven, ideaal voor Jason dus.

DSC02283 Marktpleintje in Rendsburg

Als we donderdag wakker worden motregent het. Het is windstil en grijs. We brengen Jason naar het station, en daarna wordt het een klusdag. Wassen, boodschappen, beetje IntelliMagic maar natuurlijk ook foto’s van de spoorbrug maken.

De spoorbrug is de Rendsburger Hochbrücke. Precies 100 jaar geleden in gebruik genomen. Nog steeds is het een drukke spoorverbinding, we zien de treinen regelmatig langskomen. Lange goederentreinen en passagierstreinen van lokale boemeltjes tot ICE.