Wifi, Cobb en varen

Vrijdag 23 mei: na een slecht weekend, en een weekend in de VS, nu weer terug op de boot.  Ter voorbereiding op lange tochten koop ik nog een extra warme tussenlaag voor in het zeilpak.  Daarmee zouden de nachten op zee comfortabeler moeten worden.  En als je warm bent, ben je minder gevoelig voor zeeziekte.

Deze zomer willen we weer naar de Oostzee, en in Deense havens hoor je er niet bij als je geen Cobb hebt.  Dat lossen we op.  De Cobb is overigens meer een oven dan een BBQ als je de boekjes erbij doorneemt.  We gaan het ervaren.

’s Avonds eten we bij het nieuwe restaurant decKHouse.  Ze zijn net een paar dagen open, alles moet nog wennen.  Het duurt even, maar uiteindelijk hebben we wel goed gegeten.

Powerwifi antenne

Voor de electronica aan boord heb ik een wifi-repeater gekocht (www.powerwifi.nl).  Dat werkt heel goed, we hebben nu voor de telefoons en iPad ook goede ontvangst in de kajuit.  Met de antenne buiten is het signaal het beste, maar ook met de antenne binnen werkt het al goed.   Goede koop lijkt het, al kan de antenne de bandbreedte van het havenwifi om 5 uur ’s middags niet verbeteren.

Zaterdag 24 mei:  Elk jaar valt me op dat er onder de vloerplaten in de boot een hoop ruimte is in de bilge.  In principe kan daar water inkomen, maar dat hebben we maar zeer zelden.   Dus is het een goede plek om dingen op te bergen.  Ik meet nog het een ander na om nog wat extra plastic doosjes te kopen.  Het is bergruimte, maar je moet het lot niet tarten door er een kartonnen doos in te zetten natuurlijk.

’s Middags varen we ons eerste rondje Haringvliet.  Halve wind 15-20 knopen, net op de rand waar reven van het grootzeil al te overwegen valt.  Dat doen we niet, we laten de boot gewoon af en toe uit het roer lopen.

’s Avonds testen we het toplicht, en dat blijkt het niet te doen.  Gek, we hadden speciaal een lopolight LED licht gekocht met het idee dat we niet de masttop in zouden moeten om lampjes te vervangen.  In eerste instantie verdenk ik de bekabeling, maar dat ziet er (onder aan de mast in elk geval) goed uit.  Ook alle schakelaars werken goed.  Google vertelt me dat er meer mensen zijn met problemen met de oudere lopolights, maar dat de service van leverancier lopolight goed is.  Dat blijkt, na contact geven ze aan dat de lamp onder garantie vervangen zal worden als hij defect is.  Het probleem is dat  je eerst de mast in moet om dat zeker te weten.    Wordt vervolgd.

Zondag 25 mei: Mooi weer om te drijven, maar het wordt verder poetsen.   Elly stort zich op de kuip, en Gilbert werkt aan het anti-slip dek.  Met schoonmaakmiddelen en andere chemicalien wordt het allemaal weer mooi wit.  De mast inklimmen voor het toplicht durven we niet aan, die klus gaan we uitbesteden.