Denemarken

Dinsdag 5 augustus is het weer rustig.  We vertrekken om 7 uur richting Denemarken, met als doel iets voorbij Klintholm.  De oversteek naar Klintholm zelf is 35 mijl (60 km).   Vorig jaar hebben we veel tijd doorgebracht in Denemarken, nu is het meer een tussenstop op weg naar huis.

Als we de haven uitvaren horen we een Nederlandse sleepbootkapitein druk zeilbootjes oproepen.  Hij is op weg naar het Baltic 2 windmolenpark.  In zijn sleep de Taklift 4 scheepbok met een windmolenvoet.

De Taklift 4 met windmolenvoet De Taklift 4 met windmolenvoet

Na twee uur motoren komt er een mooi zeilwindje om naar de krijtrotsen van Møns Klint te varen.  We zien de rotsen al vele uren van te voren, maar het duurt dan toch nog lang voor we er zijn.  Het is wel een mooi zeilwindje, we lopen 6 knopen.  Helaas zakt de wind in naarmate we dichterbij de kust komen.  Als we de kaap van Mons ronden gaat de motor bij.

De krijtrotsen van Møns Klint De krijtrotsen van Møns Klint

We kiezen als bestemming Stubbekøbing, een oude handelsstad.   Van 1200 tot 1658 was het welvarend.  In 1658 hebben de Zweden het stadje vernield, en daarna is het een stil dorpje geworden.  De basiliek is in 1882 in oude glorie hersteld, en daarmee heeft het stadje een leuk centrum.

Voor ons is het een gunstig gelegen stop met een tankstation.  Sinds we uit Nederland zijn vertrokken hebben we nog niet getankt.  Inmiddels hebben we 93 uur op de motor.   Stubbekøbing heeft een jachthaven en een vissershaven. Voor ons wordt het de vissershaven die nu in gebruik is als jacht- en vissershaven.  We leggen aan bij de dieselpomp, en de havenmeester vult de tank met 400 liter diesel.  Genoeg om op de motor mee naar huis te varen denk ik.  Daarna meldt hij dat de diesel contant moet worden afgerekend, in Deense kronen.   Gelukkig kan hij ons ook vertellen waar de geldautomaat is.

Stadhuis Stubbekøbing Stadhuis Stubbekøbing

Samen kunnen we genoeg geld pinnen.  En het stadje is best leuk om even te bekijken.  Het is duidelijk dat het betere tijden heeft gekend, ook recentelijk.  De winkelstraat telt nogal wat lege panden.   De restaurantjes spreken ons ook niet heel erg aan.   Maar het centrum is toch wel leuk, goed voor een paar mooie kiekjes.

Als we terugkomen int de havenmeester onze kronen.  De rekening krijgen we nog apart, zodat we onze dieseladministratie compleet houden nadat we ooit in Engeland hebben getankt.

Straatje Stubbekøbing Straatje Stubbekøbing

Met ons avondrondje Stubbekøbing hebben we het wel gezien, woensdag gaan we verder naar Omø, een eilandje 35 mijl ten westen van Stubbekøbing.    De tocht voert onder twee bruggen van 26 meter.  Ruim hoog genoeg voor ons, maar het blijft raar. Vanuit de boot kun je die hoogte gewoon niet inschatten.

Gaat dat lukken? Gaat dat lukken?

De tocht naar Omø is rustig, we motoren tegen een zwakke wind in. Na twee uur varen maakt de stuurautomaat ineens een rare draai.  Wat is er nu weer?  De kaart biedt de verklaring: we varen over een hoogspanningsleiding die het electronische kompas verstoort.  De kaart waarschuwt daar expliciet voor!  Gelukkig geen probleem in onze electronica dus.

Ook in Omø liggen we weer in de oude vissershaven, nu 50/50 vissers en pleziervaart.   Later op de avond kopen we twee flessen wijn van onze buren.   De motor van hun huurboot heeft problemen, en ze verkopen nu hun proviand aan de buren en op de camping nabij.  De volgende ochtend wekt de verhuurder ons om 8 uur, of we los willen maken want ze moeten er uit.  De klanten staan op de kade, na een vakantie van 3 dagen in plaats van een week.

Haven Omø Haven Omø

Het is een bewolkte dag, met donkere luchten waar af en toe een spetter uit valt.  Rond de middag fietsen we het eiland rond.  Het grootste deel is landbouwgrond, meest tarwe.  De oogst is in volle gang.   De wat lagere delen zijn reservaat/weiland.  We zien een kiekendief op afstand, veel mussen, oeverzwaluwen en bonte kraaien.  Al  met al valt het eiland ons een beetje tegen.

Omø Omø

Het assortiment van de supermarkt valt mee, gezien  het feit dat er maar 150 mensen wonen.  Daarnaast zijn er 140 vakantiehuisjes, en de camping/jachthaven waar wij waren.   Bij een stalletje kopen we een gele courgette.