Groningen – Stellendam

Om 9 uur de volgende ochtend liggen we in Groningen gereed om in convooi verder te varen. Convooi varen is zoiets als file rijden: als je te snel gaat wordt je voorganger zenuwachtig, als je een te groot gat laat vallen wordt de boot achter je onrustig. En als je iemand inhaalt wordt die boos. De maximumsnelheden op de kanalen zijn laag, de gemiddelde snelheid is nog lager. Van Groningen tot Oostmahorn is bijna 7 uur varen voor een afstand van 20 mijl, dat is gemiddeld zo’n 5 kilometer per uur.

Binnenstad Groningen Binnenstad Groningen

Vooraf hadden we contact gehad met de importeur, of het mogelijk was om de nieuwe dieselmeter te laten monteren. Dat kan; een half uur na aankomst zit de nieuwe meter er in. Voor het eerst hebben we nu in indicatie van het dieselniveau die ergens op lijkt te slaan. We overnachten in Oostmahorn, en tuffen de volgende dag verder naar Leeuwarden. Soortgelijk verhaal: veel bruggen, lage gemiddelde snelheid. Wel een leuk stukje kanaal; een smal watertje door een landelijk gebied.

Friesland Friesland

Vanuit Leeuwarden gaan we naar Medemblik, op het Ijsselmeer. Het begint met een rustige ochtend varen over het Van Harinxmakanaal naar Harlingen. Bij Harlingen komen we op het wad. In plaats van de voorspelde noordwesten wind hebben we zuidwesten wind. We proberen nog te zeilen naar de Afsluitdijk, maar pal tegen de wind in door een geul zeilen gaat niet. Dus weer maar op de motor naar de sliuzen van Kornwerderzand.

Waddenzee Harlingen Waddenzee Harlingen

Bij de sluis is het druk en chaotisch. Na een half uur liggen we in de sluis, helemaal volgepakt. Eenmaal uit de sluis hijsen we de zeilen, maar daar rust geen zegen op. Het zeil staat nog niet of de wind trekt aan naar 22 knopen. We zetten nog een rif, maar de zeil motivatie is even weg. Zeil bergen dus, en op de motor tegen de wind in naar Medemblik. Het marifoon weerbericht spreekt over een “verwachte wind van 3-4 Bft” en meldt in dezelfde uitzending een gemeten wind van 6 Bft.

We bellen vooraf naar Medemblik, een zusterhaven van Stellendam waar we gratis kunnen liggen. Ze hebben een ligplaats voor ons, en we liggen snel vast. Het weer blijft tegenzitten, we liggen twee dagen verwaaid in Medemblik. Dat geeft wel tijd om klusjes te doen en bij te praten met kantoor.

Hofje Medemblik Hofje Medemblik

Dinsdag gaan we verder. Het is iets rustiger, maar nog steeds trekken onweersbuien met af en toe veel wind over. De windrichting is wel goed, maar de zeil motivatie is even weg. We motoren over Markermeer naar de Amsterdam Marina, ook al een zusterhaven van Stellendam. Dit is de haven waar de HISWA wordt gehouden. Hoewel de HISWA al over twee weken is, kunnen we er nog gewoon liggen.

Amsterdam Marina Amsterdam Marina

Vanuit Amsterdam zouden we het laatste stuk op het zeil naar Stellendam moeten kunnen doen. De voorspelling is een noordwesten wind. Als we wegvaren hangen er wel buien, maar varen we in vriendelijk weer het Noordzeekanaal af. Onderweg vermaak ik met het fotograferen van de kranen in de havens.

Bij de sluis kunnen we vrijwel direct doorvaren, ruim twee uur na vertrek zijn we op de Noordzee. Daar is de wind helaas zuid-zuidwest, dat is precies pal tegen. We hebben ook stroom tegen het eerste stuk. We hijsen het zeil nog wel, maar motoren riching Maasvlakte. Onderweg veel buien, en alle soorten zuidenwind.

Regen op de Noordzee Regen op de Noordzee

In de buurt van Den Haag wordt het veel rustiger en klaart het op. Op de marifoon horen we vissers een dode walvis melden. Even later krijgen we een waarschuwing door ‘pas op voor een walviskarkas’, het is precies voor de plek waar we zijn. We zien de vissers en KNRM bezig om het karkas te zoeken, ze hebben het meer naar de kust gevonden. Wij hebben het niet gezien, de foto komt van internet (http://112bollenstreek.nl/).

Dode Walvis bij Schevingen Dode Walvis bij Schevingen

De wind valt aan het einde van de middag helemaal weg. We motoren het slijkgat in, naar onze thuishaven. Ook bij de sluis van Stellendam mogen we zo invaren. Het andere jacht in de sluis hadden we ook in IJmuiden gezien. Eenmaal aangelegd spoelt Elly het zout nog van de boot. We hadden dikke lagen zout opgelopen met het tegen de wind in motoren.

Slijkgat met Haringvlietdam Slijkgat met Haringvlietdam

We hebben twee weken gedaan over het naar huis varen van Omø naar Stellendam. Dat is lang, vorig jaar ging dat een stuk sneller.