Kieler kanaal en de Duitse Bocht

Vrijdag 8 augustus vertrekken we om 6 uur ’s ochtends naar (hopen we) Rendsburg. Als alles mee zit, met name de sluis bij Kiel, moet dat lukken. Het is een warme, windstille, zonnige dag, dus het wordt weer motoren. Al snel is het warm, en genieten we wederom van de zon. Wel met het idee dat het voor het laatst is voorlopig. Als we op de Noordzee komen gaan we veel wind en regen krijgen. We beginnen wel te begrijpen waarom nogal wat Nederlanders hun boot in Denemarken laten overwinteren.

Vuurtoren Keldsnor (Langeland) Vuurtoren Keldsnor (Langeland)

Maar vandaag dus mooi weer. We zetten de kortste koers uit naar het Kieler fjord. Bij Kiel is het druk met zeilboten. Op grote afstand zien we een zeilwedstrijd.

Zeilwedstrijd Zeilwedstrijd

We zijn om 15:00 bij de sluis van Kiel. Onze ervaring hier is dat de wachttijd nogal kan verschillen.  Als we aankomen liggen er nog weinig zeilboten. We hebben de vorige schutting net gemist. Elly roept de sluis op en ze geven vriendelijk antwoord. We moeten een uur wachten. Het lijkt een nieuw beleid; waar vorig jaar de oproepen van jachten domweg niet beantwoord werden, krijgt nu iedereen keurig antwoord.

Sluizen van Kiel Sluizen van Kiel

De aangekondigde wachttijd klopt; even na 16:00 liggen we in de sluis. Weinig wind, het loopt soepel. Een half uur later varen we richting Rendsburg. Nog steeds weinig wind en warm. We leggen aan om 19:15, nog op tijd om een wifi code te bemachtigen voor de laatste weerberichten.

Veerboot Veerboot

Mijn hoop was dat de wind morgen zuidwest zou zijn, zodat we naar Helgoland kunnen. Helaas is de voorspelling west geworden, niet goed om bij Cuxhaven naar buiten te gaan. Het wordt plan B: van Rendsburg naar Cuxhaven aan de mond van de Elbe. En dan met de eb ’s nachts uit Cuxhaven een stuk langs de wadden voor de Noordzee voor langere tijd onrustig wordt.

Naast het weer zijn ook de sluizen lastig. Al jaren is de staat van onderhoud slecht, en zijn er veel stremmingen. Niet alleen voor de pleziervaart trouwens. Er blijkt een site te zijn waarop je de status kunt zien, en die zegt dat bij Brunsbüttel ook onderhoud gaande is aan de kleine sluizen. Afwachten dus morgen.

Zaterdag 9 augustus vertrekken we om 8:30 uit Cuxhaven naar de sluizen. Het is buiïg weer, we krijgen af en toe een flinke plens water over. Handig om dan met de afstandbediening van de stuurautomaat lekker onder de buiskap te kunnen zitten. Dat mis ik wel aan onze boot: een plek waar je binnen met voldoende overzicht kunt sturen. Een stuurhut is toch fijner dan een buiskap.

Kieler Kanaal Kieler Kanaal

Bij Brunsbüttel is de wachttijd ook niet lang. We kunnen met de kleine sluis schutten, samen met een stuk of 8 andere plezierjachten. Gegeven de wind van dik 20 knopen is dat wel fijn. Als de sluisdeuren aan de kant van de Elbe opengaan, begint het gelijk flink te klotsen in de sluis. De drijvende pontons gaan flink te keer.

Kleine sluis Brunsbüttel Kleine sluis Brunsbüttel

Hoewel het al hoogwater is geweest, loopt de eb-stroom nog niet. Dat zal komen omdat de Elbe nog veel verder loopt richting Hamburg. Het stukje van Brunsbüttel naar Cuxhaven is niet ver, maar we krijgen gigantisch veel water over de boot. Flinke golven, wind in eerste instantie pal tegen. Het is niet spannend of zo, maar ook niet echt comfortabel.

Bij Cuxhaven duiken we de jachthaven in, waar tot mijn verbazing nog redelijk wat plek is. Dat zal komen omdat het tot gisteren rustig weer was op de Noordzee. Als we aanleggen laat ik vallen dat we van plan zijn ’s nachts verder te varen. Onze buren, die helpen aanleggen, raden dat sterk af. Veel te veel wind, windstoten en deining. Het goede weergat is dinsdag. Nog maar eens kijken dus.

Ik haal het laatste weer en de Gribfiles op, maar herken het niet. Toch maar even vragen waar ze hun kennis vandaan hebben, wellicht heb ik iets gemist. Onze bronnen blijken identiek, maar de interpretatie niet. Kijk je naar gemiddelde wind of naar de windvlagen? Hoe schat je de deining in bij Norderney? Volgens mij worden deining en wind alleen maar erger naarmate de week vordert, dus wij gaan gewoon. Mocht het erger worden dan voorspeld, dan duiken we een eerdere haven in. Ik kan me nu wel voorstellen dat na een paar dagen harde wind in Cuxhaven iedereen elkaar gek maakt.

Het wordt een kort nachtje van 9 tot 1 uur, maar we slapen in elk geval wel goed. Als de wekker gaat is de wind inderdaad gedraaid naar het zuiden, en tot rust gekomen. We zien al boten vertrekken. We gaan dus ook.

Cruiseschip op de Elbe Cruiseschip op de Elbe

De Elbe af is het rustig, en ook verderop is er niet veel wind. Wel is er veel grote vaart. We zien twee cruiseschepen en veel vrachtvaart. Het stuk van de Elbe monding tot de Wadden voert langs ankerplaatsen voor de grote vaart. De boten, en de activiteiten van de loodsen breken de nacht een beetje.

De loods wordt opgepikt De loods wordt opgepikt

Pas als we Waddenkust bereiken trekt de wind aan, uit het zuidoosten, keurig zoals voorspeld. We hebben het grootste deel op de motor gevaren, vanaf de Elbe monding met de genua bij, maar onder de kust zeilen we. Een uur voor aankomst zetten we nog een rif om de boot bestuurbaar te houden.

Als we bij Norderney aankomen zien we flinke branding op de zandbanken en stranden. Maar het Doventief, de geul waar we door moeten, is bij hoog water (en dat is het) zo’n 6 meter diep. Daar breekt een deining van 1 meter niet op. De buitenton van het Doventief is van verre zichtbaar, en ook verder is de geul goed betond. We zien geen dieptes minder dan 6 meter. Allemaal keurig zoals voorspeld.

Nog voor 12 uur ’s middags leggen we in de jachthaven aan op de kop van de steiger. Op zich een goede plek waar je makkelijk van de boot kunt, maar het nadeel is dat het een stapelplek is zoals ze dat hier noemen, er komen nog 1 of 2 boten langs als de haven vult. Dat gebeurt inderdaad, maar wij zijn allang blij dat we een goede plek hebben om de storm en regen over ons heen te laten komen.