Ueckermünde – Sassnitz (zaterdag 22 juli – zondag 23 juli)

Na de Bodengewasser gaan we nu richting noorden, Sassnitz aan de oostzijde van Rügen is het doel.  Het is bij elkaar zo’n 60 mijl, 20 over binnenwateren, en 40 op open zee.  De voorspelde wind is oost, 12-15 knopen, dus het hele stuk zou bezeild moeten zijn.

Als we om 9:00 vertrekken uit Ueckermünde is daar nog vrijwel geen wind.  We motoren eerst naar de Poolse grens, en in Polen verder door het havenkanaal naar Swinoujscie, de Kaiserfahrt.

Zuidelijke ingang Kaiserfahrt

Het hele stuk is er weinig wind, een rustig tochtje dus.   De lucht is grijs, er is niet heel veel te zien.  In het kanaal zien we wel drie zeearenden, inmiddels went het wel, maar het blijven indrukwekkende vogels.   In het kanaal hebben we onverwacht een knoop stroom mee, dat helpt ook mooi.

Zeearend

Als we om 12 uur de kust bereiken voel je dat er meer wind komt.  We hijsen de zeilen in het kanaal, en op zee gaan we gelijk 8 knopen op 13 knopen (halve) wind.  Dat is een mooi tempo.  In ruil daarvoor zitten we wel in een flink schommelende boot; de oostenwind staat al een tijdje en dat kun je merken aan de golven.    Dat is voor ons beiden weer wennen.  Na 2 uur varen zetten we een rif in het grootzeil; de wind is toegenomen tot 17 knopen en dat is een beetje veel voor vol zeil.

Onder zeil de Oostzee op

Onderweg gaat een van de toiletten stuk, bij het oppompen komt het spoelwater dat voor de toiletpot is bedoeld deels naast de pot.  Dat is een teken dat een van afdekrubbers het heeft begeven.  Het toilet had ook al een tijdje last van lekwater, dus we moeten het reviseren.

Werk aan Windpark

Even na 3 uur worden we opgeroepen, “Poezl”, door het guard vessel van een werkschip.  Even vragen we ons af of wij het echt wel zijn, maar inderdaad, de oproep komt nog een keer.  Of we een mijl afstand willen houden tot het werkschip.  Inderdaad was onze koers ongeveer door hun schip heen.  Ze roepen vroeg op, waardoor een kleine aanpassing van de koers voldoende is.  Blijkbaar komt hier ook een windfarm.

Als ik na vieren dik ingepakt in zeilkleding de boot rustig door het water hoor klieven ben ik blijkbaar weer gewend aan het schommelen.  Het is ook 3 weken geleden dat we op hebben gevaren, dus het kan kloppen dat het weer wennen was.  Ook wennen is dat het maar geen zomer wil worden, maar goed af en toe hebben we wel mooie dagen.

Haven Sassnitz

Om 6 uur zijn we bij de haven van Sassnitz.  Het een hele grote haven, vroeger een veerhaven, nu in gebruik door de plaatselijke vissers, als jachthaven, en als uitvalsbasis voor (windfarm)werkschepen.  Het middendeel is voor de jachthaven, uiteraard aangelegd met subsidie van de EU.  Veel van de stadhavens waar we komen, zijn met EU subsidie opgeknapt of gerealiseerd.

Hoewel de hele haven met een dam is afgeschermd staat er een vervelende deining in de haven.  In de box liggen we flink aan de lijnen te sjorren.  Dat had ik niet verwacht.

Zondag 23 juli

Als ik wakker word, is het niet koud buiten, en er staat een waterig zonnetje.  Mooi weer voor een ochtendwandeling langs de krijtrotsen ten noorden van Sassnitz.  Je kunt zien het flink heeft geregend, het klak is allemaal erg nat.  Op een plek is er een flink stuk kust naar beneden gekomen.   Na afloop van de wandeling moet ik eerst mijn schoenen en broek schoonmaken, anders blijven ze kalk wit.

Krijtrotsen bij Sassnitz

Om half elf ontbijten we.    Elly gaat even kijken bij de botenwinkel op de kade, en ze hebben inderdaad de reparatiesets.  Na nog een koffie gaan we aan de slag.  3 uur later werkt het weer, niet helemaal in een keer, maar uiteindelijk wel goed.  Het water loopt niet meer terug, en de pomp lekt niet meer.  Mission accomplished.

Ik haal nog even wat boodschappen in het stadje terwijl Elly de toiletten schoonmaakt na onze klussen.  Veel is er in de stad niet te zin, witte villa’s en hotels en groot strandhotel.  Op de foto het mooiste gebouw wat ik zag, een groot hotel.

Hotel Sassnitz

Tegen zeven uur komt er plotseling een onweersbui opzetten, nu uit het westen.  Krijgen we toch nog wat van de voorspelde regen.  Volgens het weerbericht zou het de hele dag regenen, maar dat is dus meegevallen.

Inmiddels is de tekst voor de website weer bijgewerkt.  Nu de plaatjes nog en dan kan hij weer online.