Onderweg (vrijdag 16 juni – zondag 18 juni)

Na een voorjaar met vooral repareren en voorbereiden, vertrekken we vrijdag 16 juni voor een eerste etappe naar Scheveningen. Het heeft een aantal dagen flink gewaaid, maar voor vanmiddag wordt afnemende wind voorspeld.  We vertrekken om 4 uur in de middag, zodat we stroom mee hebben langs de 2e Maasvlakte naar Scheveningen.   Het is nog vroeg in het seizoen, we krijgen al snel een privé-schutting in de sluis.

Sluis Stellendam

In het Slijkgat hebben we de wind meest tegen, dus we motoren met af en toe wat hulp van het grootzeil het Slijkgat uit.  Als we het zeil hijsen blijkt dat de tweede riflijn te kort is.  Die hadden we vervangen, maar blijkbaar is de nieuwe lijn een halve meter korter, waardoor het zeil net niet helemaal strak kan staan.  Heel vervelend.  Later lossen we dat op.

Eenmaal buiten op zee is de wind wel erg veel afgenomen (7 knp), terwijl de deining er nog wel staat.  We laten ons naar de Maasmond schommelen, maar comfortabel is anders.

Maasmond

Al helemaal voor de monding zelf, waar het aardig spookt met de stroom en deining.   Na krap twee uren zeilen geven we het op, en zetten we de motor aan, om met de stroom mee snel naar Scheveningen te varen.  Om 10 uur ’s avonds liggen we vast.

Scheveningen is een haven waar je in pakketjes ligt, en ’s nachts krijgen we buren.  Buren die al heel vroeg in de ochtend met veel lawaai over de boot lopen.  We vragen ons af hoeveel mensen het wel niet zijn.  Als ik ga kijken blijken het drie mannen te zijn, die iets van 15 grote zeilzakken uit hun boot hebben geladen over ons dek.  Moest dat nu echt, denk je dan?

Rond de middag rijdt Gilbert een klein fietsrondje door de duinen, en zoekt naar alles wat vliegt.  Vogels, bijen en andere insecten.   Inmiddels is hij er achter dat er veel wonderlijk uitziende insecten zijn, zoals deze rupsendoder. Anders dan bij vogels, is het vaak heel moeilijk om de preciese soort te bepalen.

Rupsendoder

Het is vandaag ook Vlaggetjesdag in Scheveningen, de dag dat het nieuwe haringseizoen feestelijk wordt geopend.

Vlaggetjesdag

’s Middags storten we ons in het feestgedruis: we proberen de nieuwe haring (helemaal goed), lopen langs de kraampjes (veel lekkere vis), en bekijken de vissersboten, die variëren van wat je denkt dat een vissersboot is tot varende fabrieken.

Vissersvloot

De dag wordt om 17:00 uur afgesloten met een optreden van Jan Smit, dat we op afstand nog meekrijgen.  Een heel bescheiden feestje dus.

Zondag 18 juni wordt een warme windstille dag voorspeld.  We besluiten die te gebruiken om met de motor en de stroom naar Vlieland te varen.  Als we vertrekken om 8:15 uur is de zee helemaal vlak.

Vertrek Scheveningen

We varen nog even langs de pieren en zetten dan koers naar het windmolenpark ten noorden van IJmuiden.  In de praktijk betekent dit dat je een flink stuk van de kust afvaart.

Op zee is het stil, weinig vissers, weinig andere zeilers nog.  We zien vooral meeuwen, aalscholvers en een enkele Jan-van-Gent.  En veel plastic afval (piepschuim) en dode vis, visserij afval dus.  Wanneer we Vlieland naderen, spotten we de eerste zeehonden.

Kleine Mantelmeeuw

Een kleine twaalf uur later meren we af in de toch al behoorlijk volle Vlielandse haven.  We nemen een glaasje rosé op het mooie weer.