Kopenhagen – Samsø (donderdag 27 juli – maandag 31 juli)

Donderdag 27 juli: Kopenhagen

We beginnen de dag met het verleggen van de boot, zodat we niet op een bepaalde tijd terug moeten zijn omdat onze buurman wil zeilen.  Dat blijkt nog niet zo simpel: de lege plaats voor is gereserveerd, achter ons hangt ook een bordje ‘bezet’, pas op de derde plek zijn geen bordjes.  Als dat allemaal is geregeld, kunnen we de stad in.

Koopmanshuizen NyHavn

Het weer houdt niet over, maar het is nog droog.  Via de nieuwe fiets/voetgangersbrug beginnen we bij de Nyhaven, de nieuwe haven die tussen 1660-1670 is ontwikkeld.  Vanaf 1671 was de zuidkant de place-to-be voor de kooplieden, terwijl de noordkant voor de pakhuizen was.

Publiek bij Kleine Zeemeermin

Via het centrum met de winkelstraten lopen we naar het Kastellet. Deze vesting is in 1667 gebouwd naar ontwerp van de Nederlandse vestingbouwer Hendrik Ruse.    Aan het water bij het Kastellet staat het beeldje van de kleine zeemeermin.   Toerbussen met toeristen rijden af en aan, en er ligt zelfs een cruiseschip op een steenworp afstand van het beeldje.  Gedwee maken wij ook onze foto’s.

Woningen voor gepensioneerde zeelieden

Als we even stoppen voor een late fish en chips lunch zijn we blij dat we binnenzitten; er komt een zware bui over.  Het blijft daarna miezeren helaas.  We gaan nog even door en ontdekken leuke straatje met kleine huisjes.  Deze blijken al zo’n 350 jaar oud te zijn.  Indertijd zijn ze gebouwd door Christian IV voor zijn gepensioneerde matrozen.  Niet zo lang geleden waren ze weer erg hip, maar nu lijkt het gewoon een rustig buurtje.

Vrijplaats Chistianshaven

Als we nat genoeg zijn gaan we terug naar de boot.  ’s Avonds klaart het op en lopen we een rondje voor de Chistianshaven, waar we liggen.  Een van de attracties is een groot terrein waar je vrij allerlei soorten wiet kunt kopen bij kraampjes.  Foto’s worden niet echt gewaardeerd, maar verder is het allemaal heel open.  Het is er erg druk met klanten en wat toeristen zoals wij.

De rest van de wijk heeft ook leuke plekjes en gezellig uitziende restaurantjes. Helaas kunnen we niet blijven eten, dus het blijft bij kijken.

Vrijdag 28 juli: Kopenhagen – Helsingør

Voor we vertrekken vullen we het koelwater van de motor een beetje bij.  Onze ervaring is dat met motoren onder helling altijd koelwater wordt geloosd uit het systeem.  Dat moet je dan weer bijvullen.  Helaas zit ons vaatje koelwater nog diep verstopt onder een bed, dus dat duurt even.2017 juli denemarken-DS5_9960

Om 10 uur gaan we mee met de brug de Chistianshaven uit. De haven van Kopenhagen verlaten we op de motor, zeilen is daar niet toegestaan.  Ook wel logisch, het is niet heel breed en je deelt de ruimte met rondvaartboten (die varen zoals taxi’s rijden) en grote zeevaart.  Het laaste stuk varen we langs de cruiseterminal, maar ook bij de zeemeermin ligt een vrij groot cruiseschip.  Achter ons komt een driemaster de haven uit.

Driemaster

Naar Helsingor hebben we de wind in de rug.  Als we net de haven uit zijn is er niet veel wind, maar het is wel vriendelijk weer dus we laten ons rustig voortdrijven.  Na enige tijd zetten we de spinnakerboom iets meer vaart te maken.  Dat scheelt wel wat.  Helaas laat ik de boom bij het ruimen uit mijn handen vallen; later ontdekt Elly dat een van twee dopjes die de lengte fixeren is gebroken bij de val.  Dat komt weer op de reparatielijst.

Kronborg Kasteel in Helsingor

Het laatste stukje varen we onder de kust langs de veerhaven en het Kronborg Castle.  Dit is het kasteel waar Shakespeare Hamlet plaatst.  Shakespeare is er nooit geweest, en Hamlet is op zijn best een mytische figuur, maar de associatie is goed voor het toerisme.

De haven is groot maar als wij om 4 aankomen toch al vol.  We mogen naast een Deens X-jacht liggen.  We eten eerst wat en lopen daarne een rondje langs het kasteel en door de stad.  Het is een mooie avond, met mooi foto-zonlicht.

Kronborg Castle

Het kasteel is ’s avonds niet open voor bezoekers, maar er zijn wandelpaden omheen aangelegd, zodat je toch een indruk kunt krijgen.  Het ziet er allemaal zeer verzorgd uit.  Een leuk detail is dat een van de toren tevens als baken voor de scheepvaart dienstdoet.

Han

Aan de haven staat een mooi beeldje van Han, de “broer van de kleine zeemeermin”.  Het is een kunstwerk dat is gemaakt ter gelegenheid van de renovatie van het havengebied.  Het is geïnspireerd op het beeldje van de kleine zeemeermin, maar toont een “man in een vrouwelijke houding”.  Het hele verhaal versie kun je vinden op de website van de kunstenaars.

Het oude centrum is compact en best aardig, maar niet heel speciaal.

Zaterdag 29 juli: Helsingør – Odden Havn (Sjællands Odde)

We liggen naast een jacht uit Kopenhagen dat om 7 uur wil vertrekken.  Dat komt voor ons ook wel gunstig uit met de wind om de volgende etappe te kunnen varen.  De voorspelling is dat de wind zuid is, en rond 4 uur draait naar zuidwest.  We willen naar Odden Haven, en als een beetje de vaart in de boot kunnen houden moeten we daar bij een vertrek om 7 uur rond 4 uur kunnen zijn.  Dus zetten we de wekker om 6 uur en vertrekken we met onze buurman om 7 uur.

Zon, Regen en Wolken

Als we weggaan is het nog redelijk weer.  Met de wind in rug volgen we de oostkust van Sjælland, tot Gillelege.  Daarna maken we de oversteek naar Odden Havn, een WZW (240 graden) koers. Dat is vrij hoog aan de wind, maar het kan wel.  Al gaande komt er steeds meer wind en golfslag.  Vooral als we Isefjord passeren duikt de boot in elke golf, daar lopen de golven vanuit het grote fjord de zee in.  Veel snelheid zit er dan niet meer in.

Eenmaal voorbij het fjord wordt de zee rustiger en loopt de boot beter.  Hoog aan de wind maakt het altijd veel verschil hoeveel golfslag er is.  Onderweg hebben we veel regen, maar de horizon klaart het langzaam op.  Het lijkt erop dat we in de zon kunnen aanleggen, dat hadden we onderweg niet gedacht.

Odden Havn

In de haven liggen we heel beschut, samen met de zon voelt het alsof we in een ander klimaat zijn aangekomen.  Het is maar een rare zomer in Denemarken (en Noord-Duitsland).  Gisteren hoorden we dat de maand juli de natste en koudste was in meer dan 20 jaar.  We treffen het dus slecht dit jaar.  Des te belangrijker om te genieten van de mooie momenten!

Zondag 30 juli: Rustdag in Odden Havn

We slapen uit, en doen niet zoveel.  Als ik aan het einde van de ochtend naar buiten ga om even een eindje te lopen komt er een Vikingschip de haven binnenvaren.  Of meer precies, ligt er een Vikingschip tegen het havenhoofd.  Of dat een geplande of ongeplande manier van aankomen is, weet ik niet.  Het is een groot schip met veel mensen aan boord.

Vikingschip voor de haven

Ze leggen de boot eerst tegenover ons aan een steiger, maar vragen daarna of het schip op onze plek kan liggen.  We schuiven de boot naar voren en kunnen de rest van de aanleg manoeuvres van dichtbij volgen.  Dan hebben wij het met onze dieselmotor en boegschroef een stuk makkelijker.

Alles vast

Even na de middag komt er een flinke onweersbui over, met veel regen.  Voor de boot was dat wel goed, hij had een flink zoutbad gekregen op weg naar Odden Havn.  Al met al is het een heel andere dag dan voorspeld; de voorspelling was veel regen met zuidwestenwind, maar het grootste deel van de dag is de wind zuidoost.  Daar hadden we wel op verder kunnen varen.

Om 2 uur luister ik naar Radio 1 met de formule 1 app erbij om te kijken hoever Max Verstappen deze keer komt.  Het begint slecht als hij zijn teamgenoot Ricciardo van de baan rijdt. Uiteindelijk wordt hij vijfde; de race uitrijden is al heel wat…

Odden Havn

Daarna doen we boodschappen bij de plaatselijke supermarkt, een kwartiertje lopen van de haven.  Een redelijk goed gesorteerde winkel, al is het duur naar Nederlandse begrippen.  Na de onweersbui is het nu zonnig en warm.

Maandag 31 juli Odden Havn – Samsø

De voorspelling is dat de wind naar het zuiden zal draaien.  Als we dat inderdaad zien gebeuren ’s ochtends besluiten we om de 30 mijl naar Samsø te gaan varen.  Op het moment dat we weggaan trekt de lucht helemaal dicht, en we zijn de haven nog niet uit of regent weer zachtjes.   De grib-files zagen het voor vandaag zonnig in, maar het Deense weerinstituut houdt het op zon, wolken en regen.  Altijd goed dus.

Ondeweg naar Samsø

Gelukkig klaart het snel op, en we zeilen verder het hele stuk in de zon, wel met een frisse wind.  Voor mij wel weer voor een zeiljack.  Het ziet heel nauw met wind, in eerste instantie is Samsø niet bezeild.  Strakker zettten van het grootzeil helpt, maar niet helemaal genoeg.   Met de golfslag halen we ongeveer op 60 graden ten opzichte van de ware wind met ruim 5 knopen door het water.  Hoger lukt niet echt, vooral niet omdat er behoorlijke golven staan.  Het helpt ook net dat we stroom tegen hebben, bijna een knoop.  In de loop van de middag draait de wind nog wat verder door, we komen uiteindelijk best aardig uit.

Langør (Samsø)

Een uurtje voor aankomst wordt de wind ineens west.  Misschien mede door het eiland, maar in elk geval is het nu niet meer bezeild.  We starten de motor voor het laatste uurtje.  Daarna trekt de wind weer aan, het was dus niet alleen het eiland.  Bij haven van Langør kunnen we zo aanleggen aan de buitensteiger.   Het is er bedrijvig, er komt nog een gestage stroom boten aan  Deels zoeken ze de haven op, deels ankeren ze.

Ook hier is de haven met zijn tijd meegegaan.  Geen vriendelijk oud mannetje die havengelden int, maar een havencomputer zoals we die van Helsingor en Odden Havn ook kennen.  En goed wifi, ook net als in twee vorige havens.

Geelgors

Na het eten fiets ik klein rondje bij de haven.  Het is een eiland met goede fiets- en wandelmogelijkheden.  En met veel geelgorzen, kleine vogeltjes.