Lauwersmeer en het Westgat

Als we maandag wakker worden is het weer niet veel beter geworden. Wolken, beetje motregen. B adplaats in de winter idee. Het haventje is vrijwel leeg, de passanten voor ons zijn voor acht uur al weg. We hebben wat moeite weg te varen, de wind blaast ons tegen de steiger en de boegschroef kan daar niet tegenop. We leggen een extra heklijn en laten de motor het zware werk doen. Dat werkt wel.

De Robbengatsluis waar we door moeten is een kleine sluis, in elk geval vergeleken met wat we gewend zijn. Twee jachten en een boot van Rijkswaterstaat, en de sluis is vol. Het voordeel van een kleine sluis is in elk geval dat de schutting snel gaat. We gaan naar de jachthaven van Oostmahorn, waar de Allures importeur zit. Daar kunnen we aan de passantensteiger terecht (de foto is van zaterdagavond).

Jachthaven Oostmahorn Jachthaven Oostmahorn

Na aankomst gaan we eerst om tafel met Fred, de technicus van de importeur, over de klussenlijst. Zoals alle botenmensen heeft hij het druk, het wordt woensdagmiddag voor hij kan beginnen. De onderdelen die we besteld hadden zijn wel allemaal binnen: een nieuw Lopolight, en wat pluggetjes voor de radio.

Maandagmiddag sluit ik de FM antenne aan, en hebben we weer goede ontvangst. De radio ondersteunt ook DAB+, en daarvoor is weer een aparte antenne. Eigenlijk moet die antenne op een raam, maar als Fred en ik kijken welk raam in aanmerking komt zijn er geen goede plekken. Uiteindelijk monteer ik de DAB antenne maar in een kastje, maar dat werkt natuurlijk niet best, min of meer onder de aluminium rand.

Dinsdag pak ik een klus van IntelliMagic aan, het wordt voor mij een programmeerdag. Elly doet de was en ander onderhoud aan boord. De klussenlijst wordt wel steeds leger, maar helemaal leeg is’ ie nog niet.

Als Elly een rondje over de haven loopt, ziet ze de Zeevonk, een catamaran. We hebben twee weken aan boord gezeten bij de Zeevonk voor een vakantie in de Carieben in 2007. We hebben goede herinneringen aan een zorgeloze vakantie aan boord. Gek om de boot dan hier te koop te zien liggen op het haventerrein. Het is wel een groot ding.

Zeevonk te koop Zeevonk te koop

Woensdag is bewolkt, misschien iets minder koud dan de afgelopen dagen.  De voorspelling is motregen.  Mooi weer om een beetje te kijken naar de routeplanning.  Lastig is alleen dat we niet weten wanneer we weg kunnen in verband met de reparaties.  Ook de wind is lastig, het Westgat waarover we zijn binnengekomen is nogal gevoelig voor de windrichting.  Bij noordelijke wind vaar je gewoon door de branding over een zandbank.  Niet heel fijn.

Fred komt om een uur of elf.  Op dat moment is het rustig weer, dus hij pakt eerst de Lopolight klus aan.  We hebben een Lopolight toplicht (anker/navigatie) wat na 5 jaar de geest heeft gegeven.  De nieuwe lamp blijkt een wat andere fitting te hebben dan de huidige, dus de montage eist nogal wat tripjes naar de masttop.  Dan is een electrische ankerlier toch wel fijn.  De nieuwe lamp werkt goed, het probleem zat dus echt in de lamp.  Later overleggen we met leverancier Lopolight; de lamp wordt onder garantie vervangen.  Lopolight heeft goede support, snelle respons op de email, nieuwe lamp met FedEx opgestuurd.

Reparatie toplicht Reparatie toplicht

De lamp was een hele klus.  Daarna verhelpt Fred nog een lekkage bij de mastvoet, maar dan is de dag weer voorbij.  Morgen verder dus.

’s Avonds eten we in “Het raadsel van de Wadden”, het restaurant op de haven.   We hebben er lekker gegeten, de beoordeling met een 8.4 op www.iens.nl voorspelde dat ook wel.  Enthousiaste mensen ook.

Donderdag is weer een dag die begint met regen.   De noordenwind is volhardend.  Weer de nodige klusjes gedaan aan boord en voor het werk.  Aan het einde van de middag komt Fred om de klussen af te maken.  Allemaal kleine dingen.  Hij kijkt ook nog naar de dieselmeter die het al een hele tijd niet meer doet.  Fred denkt het probleem gevonden te hebben, maar hij is nog niet van boord of het signaal valt al weer weg.  Vrijdagochtend zoekt hij verder.  De conclusie is dan dat de sensor echt kapot is.  Hij bestelt een nieuwe.

Vrijdag doen we boodschappen in de Coop van Anjum, een dorpje op 2.5 km van de haven.   We fietsen een rondje rond de kerk.  Klein, stil plaatsje met een vrij grote en goed gesorteerde supermarkt.  Lekker brood.  Broodjes kun je overigens ook halen bij Esonstad, het Landal park naast de haven.

Anjum Anjum

‘s Middags ga ik naar Esumakeech, een vogelgebied met kijkhut aan het Lauwersmeer.  Het is een verrassend leuk gebiedje.  Er is een vogelkijkhut, en rondom de hut zijn veel vogels.  Steltlopers, plevieren, en eenden. Ik spot er een voor mij nieuwe soort, de wintertaling.   Er zijn twee zeldzaamheden aanwezig, die ik beide spot: de steltkluut en een kleine geelpootruiter.  Zie daarvoor de vogelposts.

Zaterdag hadden we weg gewild, maar er staat nog steeds een stevige noordenwind, met een golfhoogte van 2 meter in het Westgat.  Met een waterdiepte van 3 meter wordt dat teveel branding naar mijn smaak.

’s Middags doen we samen nog een fiets- en vogelrondje, nu gewapend met de kennis van waarneming.nl, zodat ik een beetje weet wat we kunnen verwachten.    De steltkluten zitten er nog steeds, en daarnaast zien we zwarte ruiters en een bosruiter.  Allemaal nieuw voor mij.   De vogels staan in de aparte posts. Het gemaal onderweg bij Ezumazijl was ook een leuk plekje.  Net als in Zeeland kent dit gebied ook een hele historie van overstromingen.

Ezumazijl Ezumazijl

Terug op de boot komt de importeur Ron langs, net terug van een retourtje Helgoland.  Hij doet een inspectierondje over de boot, en stelt vast dat het er allemaal nog erg goed uit ziet.  We praten bij onder het genot van een glaasje port.

’s Avonds klaart het weer op, en de wind zakt wat weg.  Maar ….  voor morgenochtend wordt windkracht 6 en regen voorspeld.  Afwachten dus maar.

Zondag hebben we de wekker om kwart voor zeven gezet om, als het weer het toelaat, met de sluis van 8 uur te vertrekken.  Helaas laat het weer het niet toe, de windkracht 6 is er nog, en wat vervelender is: de golfhoogte in het Westgat is 1.6 meter.  Toch maar even niet.  Alle voorspellingen zeggen dat het later in de dag rustiger wordt.  Als dat zo is, vertrekken we in de loop van de middag.  Het wordt dan een nachtje doorvaren, maar wel met goede wind.  Eerst de website maar even bijwerken dan.